VAD ÄR CARDOC
Cardoc
Nya innovation, CarDoc, analyserar fordonsdata som samlats in från bilen och meddelar om den upptäcker dolda fel. Tjänsten bedömer också om själva fordonet och dess batteri klarar av kommande kallstarter. CarDoc kan förutse behovet av batteribyte, laddarens och startmotorns tillstånd, rapportera felkoder och skicka information om fordonets lokaliseringsinformation.
Innovation
Innovationen fick sin början när den tyska transportorganisationen ADAC i sin årsrapport berättade hur motorstopp under resor har ökat. Det sker 4 miljoner motorstopp i Tyskland per år. Enligt rapporten beror 52 % av motorstoppen på fordonets elutrustning. Batteriets andel är 42 % av stoppen. Dessutom är andelen felkoder vid besiktning den största orsaken till att fordon underkänns. Tjänsten som utvecklades av CarDoc kan förutse alla dessa problem och varna användaren innan det är för sent.
Tjänstens verksamhetsprincip har patenterats genom två patent.
FÖRUTSÄGANDE UNDERHÅLL OCH FORDON AV HÖGRE KVALITET
Analys i realtid av fordonets och batteriets tillstånd möjliggör förutsägande underhåll av alla typer av fordon, hos företag inom logistikbranschen, hyrbilar och hos företag som använder stora arbetsmaskiner. CarDoc’s mångsidiga och realtidsdata erbjuder nya möjligheter som gör det möjligt för batteri- och fordonsbranschen att utveckla bättre batterier och bilar till oss konsumenter.
OM UTVECKLINGEN AV CARDOC
Tapio Juvani är VD för och huvudägare av CarDoc samt utvecklare av CarDoc-tjänsten. Juvani har stor teknisk erfarenhet. Han och CarDoc har flera patent som Juvani har omvandlat till produkter.
Innan Juvani kom till och grundade CarDoc hade han länge arbetet som flygplanstekniker på Finnair. Juvani tjänstgjorde också ofta som en del av flygbesättningen och då bestod arbetet bland annat av att övervaka maskinernas tekniska tillstånd och reparera fel i Finland och Europa.
Juvani har även lång erfarenhet av att lösa problem hos batterier för fordon och arbetsmaskiner, speciellt under vinterförhållanden. De produkter som han har utvecklat har använts i bränsledrivna och eldrivna fordon, bussar, kranar och andra stora arbetsmaskiner. År av utvecklingsarbete på fordon ledde till innovationen CarDoc.